radio1Peppie Wiersma betovert Groningen
Door Thea Derks, muziekpublicist

Weblog Nacht van Electra

Groningen Was de zomer ooit een dorre cultuurwoestijn, sinds enkele decennia buitelen de evenementen en festivals over elkaar. Of je nou snakt naar experimenteel theater, beeldende kunst, opera, popmuziek, hardrock, dubstep, jazz, klassieke of hedendaags gecomponeerde muziek, er is keuze te over. Binnen dit overdadige aanbod valt één minifestival op: De Nacht van Electra in het gelijknamige gehucht in Noordwest Groningen. In 2008 opgezet door slagwerkster Peppie Wiersma, is het festival inmiddels toe aan zijn vierde editie - 2011 werd overgeslagen.

Peppie Wiersma is onder andere verbonden aan de Radio Kamer Filharmonie en was jarenlang slagwerkster van het Asko Ensemble. Met haar virtuoze spel stal zij het hart van menig componist. Zo componeerde Klas Torstensson voor haar zijn cyclus Self-portrait with percussion en staken grootheden als Karlheinz Stockhausen en György Ligeti uitbundig de loftrompet over haar. Geen wonder, want zij lijkt meer ledematen te hebben dan gewone mensen en speelt in haar eentje partijen waar soms wel drie percussionisten voor nodig zijn.

Zoals veel begaafde musici kreeg ook Wiersma behoefte zelf idee‘n vorm te geven, daarom startte ze in 2008 de Nacht van Electra in de landelijke ambiance van het Reitdiep, rond het gemaal De Waterwolf bij Lammerburen. Beginnend met Die Schöpfung van Haydn voerde Wiersma haar publiek via Music for 18 Musicians van Reich naar een door plaatselijke fanfares op scheepjes uitgevoerde wereldpremire van Anke Brouwer, om te eindigen met Verklärte Nacht van Schšnberg in een boerenschuur.

Een jaar later realiseerde Wiersma haar lang gekoesterde droom Svadebka (Boerenbruiloft) van Stravinsky uit te voeren in de versie uit 1919. De voorstelling toerde daarna door het land, deed ook het hier besproken Grachtenfestival aan en trok de aandacht van Koningin Beatrix: zij nodigde Wiersma en de haren uit voor een uitvoering op Paleis Noordeinde. In 2010 betoverde de slagwerkster menigeen met een uitvoering van Bachs begrafeniscantate BWV 118 tussen de grafzerken van Olle Weem bij het verdwenen plaatsje Vliedorp.

Voor de komende nacht op 14 juli heeft Wiersma weer een aantal interessante projecten in petto. Zo laat componist Piet-Jan van Rossum zich door het landschap rond Electra inspireren tot een nieuwe compositie, geeft het Ives Ensemble een uitvoering van het bijna zes uur durende Tweede Strijkkwartet van Morton Feldman, leest de mezzosopraan Gerrie de Vries de integrale versie van Dantes Inferno voor, en klinkt The Unanswered Question van Charles Ives in het StroTheater - een uit strobalen opgetrokken arena.

Het festival wordt tegen zonsondergang geopend door het Noord Nederlands Orkest en de Provinciale Brassband Groningen met werken van Claude Debussy, Alban Berg, Maurice Ravel en Felix Mendelssohn. Diens Nocturne uit Midzomernachtsdroom is natuurlijk een inkoppertje, maar dat op Boederij Klein Hayema Die Winterreise van Schubert klinkt en niet Die Schšne Müllerin is een superieure vorm van ironie. Wie de hele nacht uitzit, wordt bij het ochtendgloren beloond met koffie en croissants. Wat jammer nou dat ik in Frankrijk zit...

© Thea Derks / Radio 4. 2012